måndag 9 april 2012

Hej då

Har bestämd att jag byter, blogg.se är lättare att förstå, här är min blogg ses där :)

söndag 8 april 2012

...

TJA! sitter här med Emilia nu, vi ska snart gå ut, typ hoppa med Anna! Vi hoppade med  henne igår och det gick bara bra! Jag tränade först på ett litet kryss-landa-kryss- två gallopsprång-oxer. Sen körde vi "bommar"och kryss. Vi kollade på Harry Potter och jag höll på somna, sen när klockan var ett på natten när vi skulle sova var Emilia trött och jag pigg, adrenalinet från popcornen kom fram! Vi sov till halv 9 och sen gick vi letade påskägg! Jag ska väl annars till Aftonsol senare, jag tänker faktiskt borsta både Charm och Swing och putsa sadlarna ordentligt, kanske åker jag till Emilia imon!

fredag 6 april 2012

Sköönt!

Två dagar xtra ledigt! det är ju lång-fredag idag och på måndag annandag påsk. Idags har vi inte gjort nåt speciellt. Jag var till Aftonsol 10.00 idag, vi skulle rida då, det var meningen att vi skulle hoppa, men alla hästarna var så busiga, det blev väl fyra små skutt och sen bommar. Jag red Deli idag med. Mamma kom hem igår så vi åt kvällsmacka och sen gick jag i säng. Klockan var halv tolv när jag la mig och jag skulle upp halv nio! Jag var ganska trött eftersom jag är van att sova länge, 9-10 timmar.
Jag kom på att jag tänkt börja skriva om personer jag gillar, antingen som kändis eller en "vanlig person". Den första är:

Nellie Berntsson

Nellies blogg kan ni läsa här.
Nellie är en tjej som föddes 00. Hon har tre hästar, Stella som är hennes egen, och Elvis, en ny häst som hon fick, och Bellman som hon tävlar bra med, men hon har honom bara på lån.
Nellie tävlar framgångsrikt och har kvalat och ska kvala in till SM.  Jag fick hennes blogg genom ponnyakuten, där ungdomar får hjälp med problem som dom har med sin ponny. Nellie hade problem att lasta Stella.
Nellie bilder:


 nellie själv  Nellie och Bellman
 Nelies häst Stella


Nästa gång jag bloggar så ska jag skriva om en person jag avgudar<3


 

tisdag 3 april 2012

stan

Tja, jag var till staden med Emilia idag, Fia skulle egentligen med men hon skulle till Aftonsol på ridlektion. Vi var till Zoo-arken och Zoo-ligan, Kappahl och lisco, och föstås Mikis häst och fritid.
Pappa kom och hämtade mig vid 5. Sen så åkte vi hem och nu ska jag  koppla mig vid läxorna.

Mamma är ju i Uppsala och hon hade hittat en skitfin avslutningsklänning, visst är den fin?



måndag 2 april 2012

...

Hejsan. vi har inte gjort något idag, jo, skolan då men det hör inte hit. Mas e ju i Upsala på praktik och har just nu inget internet. SUCK! Jag ska väl till stallet ikväll, kan tyvärr inte tabilder för mamma har kameran i uppsala. Har inte så mycket att berätta annars, är ihop med simon, sen i förra fredan, inga kommentarer sen för den som träffar mig. Jag kan svara på frågor som antagligen kommer då...
1. Ja han är söt.
2. Han är 173 cm lång.
3. Nej, Han svär inte(inte i onödan iaf)
4.Han säger varken klitt eller todee.

söndag 1 april 2012

Full helg

Jepp, Har varit mrd Emilia igår lördag. Vi har typ inte gjort nåt, bara varit på datorn och snackat.Ifredags red jag lilla Candela, vi hade Åsa och inte Mia som vi brukar ha, hon var i Sverige.
Vi red lite skänkelvikning och skrittade ut, hon var lugn, men en annan hästsom heter Flisan var brunstig så hon gick och gnägga åt Candela, hur lyckat som helst.NOT. Aja, sen slappade vi bara.
Sen igår då så kom Emilia, vi hoppade med Anna, en tre kombination med ett Kryss-Räcke-Oxer.
Hon är super duktig <3
Emilia tog några söta bilder.

Senny Mattsson  

torsdag 29 mars 2012

Random saker

Idag har vi väl inte gjort så mycket, veckostädat-ja, inte kul, men det är saker som måste göras, fick rummet någorlunda städat idag i alla fall :). Iskolan så har vi väl inte gjort nåt särskilt heller, bara det vanliga, svenska, hissa, lunch(Kalops) sen astronomi och matte, slöjd och slöjd, sen HEEM! i morgon är det fredag, chill! Vi ska typ ha gymnastik först, men sen så är det lätt hela dagen och sen så blir det ridning! hoppas vi hoppar <3

onsdag 28 mars 2012

Bilder

Lägger upp lite bilder här:


Sötisarna! Jag var till stallet en sväng ikväll och skrittade barbacka på Ramona( Ramsku)
Jag tog lite bilder på den söta lilla damen också
Uppifrån hästen! älskar!!!



Man är ju för frään!

Vi fick besök från KHS idag i skolan, Så vi lyssnade lite på det, jag kommer absolut gå där sen!
Annars har jag väl inte gjort så mycket. Nu är jag helt sllut!

tisdag 27 mars 2012

Har typ tråkigt

Jag har bara varit i skolan idag, så inget speciellet att säga, men vi hade finska först.
1. Jag hatar finska.
2 Anledningarna till att jag inte tycker om det är att jag suger på språket!
Sen hade vi matte.
1. Just håller vi på med ekvationer, lätt, men jobbigt!
2. Ett tråkigt ämne som gör att jag får hjärnstopp!
Lunch...
Potatis och purjolöks soppa! MUMS! Sen hade kockarna gjort storinvestering och köpt glass!
Sen... ENGELSKA!!!
1. Det är tråkigt.
2. Mitt uttal är väl lite  halvt annorlunda..
3. Jag är dålig på att komma på ord!

Sen hade vi fysik och kemi, Astronomi, det är helt okej.
1. Man fattar nåt.
2. Det är chill!

Mellanmål... Det ända vi fick, och som vi aldrig får var... Äppelkaka!
Sen. Bildkonst!
1. Det är kul!
2. Man får tänka!
Vi påsk-pysslade, kul, det gick super, men när jag limmat på ögonen på min kycklingen såg jag att det
blev fel storlek, och då hade allt torkat! GAAAH!

söndag 25 mars 2012

Haluu

Tjabba! har varit med Emilia hela helgen. I fredags tittade hon ju när jag redd, det gick bra, jag red Candela, vi "hoppade" eller hade 4 bommar och sen ett hopp, hon blir ju jätte snabb vid hoppning och vi har(jag och 4 andra av 8) hoppat 60 cm, men nu hoppade vi 65! jeej! Hon var snäll, men villegina som vanligt... Sen var vi hemma och slappade, inte så mycket kul annat än sugiga The voice sverige. På lördagen(igår) så var vi på loppis, först till Sund, då vi hittade 2 märkes brallor, passliga för mig, för 10 e! Sen var vi till vårdö, där sög det, inte en pryl, eller jo det fanns det gott om, plasttrumpeter som var lika stora som mitt lillfinger... Sen var vi till Simskäla, litet, och så körde vi över en mus. Hur lyckas man??? Sen var jag till Emilia och så åkte vi på orkester, hennes frupp spelade i Alandica, sen var det dans där och då såg vi Emma, vår lärare, när vi vinkade och hon såg oss så blev hon röd och gick av scenen! Idag har vi inte gjort så mkt, bara varit på datan och lite ute. Vi var till Aftonsol på kvällen och vi var 5 st. och vi gick ute med hästarna, ner till stranden, det var sååå mysigt!

 

onsdag 21 mars 2012

Klart!

Jag har veck-städat mitt rum, inte så mycket(lite kläder+ dammsuga)eftersom jag ju städade ordentligt i söndags, på fredag så kommer Emilia efter skolan, hon kommer titta när jag rider och sen sover hon här, på lördags så ska vi på loppis till Sund, den börjar klockan 11.00 och sen kansketill vårdö, den börjar klockan 12.00, mammas plugg-kompis Mikaela kommer med oxå!

Ikväll annars blir det väl att plugga på hissa-förhöret som vi har i morgon. Det känns lite jobbigt, jag är inte alls intresserad av Medeltiden och hur en borg ser ut... Men det är bara att bita ihop..

Men för att pigga upp mig så lägger jag upp världens bästa musik!

Coolingen som var med i idol förra året, hon borde ha vunnit, eller Robin som kom två, inte Amanda som vann, tycker INTE om hennes röst.

ÄLSKAAR! hon är faktist bara 21...

elva årig tjej!

tisdag 20 mars 2012

Bildbomb

Jag och Emilia var ju till Jeanette och så tog vi bilder!

Jag och Chinook


Emilia och Chinook






Jag och Ture!




Emilia och Ture






Ture!


Emilia kommer

Yee! Emila kommer om en stund, då ska vi till stallet och fota hästarna! det blir kul, men först äta, mamma går nån kurs till 8 så hon kommer sen! och så kanske vi ska plugga till hissa-förhöret på torsdag=(, det är sidorna 110-128 så det är inte så mycket, värre är det med 50 s! Antagligen så kommer det bildbomb i morn! och min onsdagslook! ohjeh! Nu ska jag ta en macka innan jag svälter ihjäl, får typ inget att äta i skolan, eller jo men idag fick vi oklunch(tacos) men till mellanmål fick vi äppel/apelsin eller en skål rabarberkräm. Blä, men jag åt tre äppelbåtar, sen måste vi gå ut.

måndag 19 mars 2012

Måndgslook!

visst är jag snygg??


Yeee!
Pluggar inför kommande ma-prov i morgon=(
Det blir nog lätt, men tillämplingarna är inte kul!
Har inte så mkt att skriva om, eller jag var ju till aftonsol i går
Det gick bra
Charm, min andra sköthäst, jättesnäll, men ingen rider honom för han har ett stort skav på manken=(

                                        bye

söndag 18 mars 2012

Sorry..

... För dålig uppdtatering! men jag kan berätta vad jag har gjort!
Igår var jag i stallet typ hela dagen! sen så kom Jenna och jag red Ture ponken, hon red Liam och Jeanette red Chinoook. Det gick bra, han var riktigt fram och jag fick den där galoppen i båda varv! han är ju så mjuk och fin.
Och idag var jag också till stallet efter att jag hade städat mitt rum, som jag inte gjorde i torsdags...
Jaja, kom just hem och  ska väl snart till aftonsol på skötarkväll. Det ska bli kul!

fredag 16 mars 2012

Stallvännerna!

Jag visar lite bilder på mina ridkompisar, ja några av dom!
Tova

Starman

Candela

Adde

Mathilda och Simona


Anna!



Okej, jag red en liten häst som heter Candela, hon är snabb...
det gick bra, men nu är jag helt slut! hör av mig när jag varit i stallet!

torsdag 15 mars 2012

Torsdag och pigg!

Jag är faktiskt ganska pigg fast klockan är tio! i morgon ska jag ju rida! jag kommer antagligen rida en lite ponny som är en c-ponny, hon är jätte gullig! fast ganska busig!!!! Denhär kvällen har vi inte gjort nåt särskilt hade inga läxor! jejjei. Fast på tisdag-matteprov igen och torsdag-hissa förhör om medeltiden:(.

onsdag 14 mars 2012

Håhå

Är lite trött nu på kvällskvisten. Jag var till skolan idag och hade faktiskt inte missat nåt! bara ett kapitel i matten så det gick att  göra på tio mnuter som jag hade till godo när jag inte kunde vara med på gymnastiken, jag har fortfarande ont i foten, men det håller på att gå över!
mamma visade hur man la i bilder i datorn så här kommer det jag tänkte igår!


Hade ju då inga bra, så det fick bli denna<3


Jag  var till stallet nu på kvällen och hjälpte lite, inget speciellt, men det var kul ändå!!!,

tisdag 13 mars 2012

Bööl!

Nu tycker jag faktist synd om mig själv, hemma, mår illa, ont i foten, ja
det är skit jobbigt, tråkigt också, andra skulle säkert tycka det var skit kul att vara hemma från 09.36- 18.00, men inte jag... och nu så går det int att sätta in bilder så ni får ingen uppdatering!

måndag 12 mars 2012

Skit också!

Jag var ut med Anna Panna på eftermiddagen, jag hade tänkt att hoppa, jag skuttade lite försiktigt över ett hinder, och då så stukade jag foten, så nu är den lindad! Det gör ont så fort jag rör den, sen så ville hunden inte hoppa heller, så det blev en promenad, jag var trött och mådde illa så vi gick hem efter en stund.

Det gör ont!!!

Jag fotade Anna lite när vi var ute!



Sötnos<3 älskar henne!



Jag städade djurens bur i söndags, visst blev den fin???

Music!

sitter och lyssna på underbara låtar!
Den här sjöng vår klass
på ett vintersjung i skolan i år<3 love it!

oxå bra

bra.

Tråkigt

Jag är hemma pga av att jag mår illa/ har konnstigt i magen. Inte alls kul:( Jag hade ju tänkt till stallet ikväll, men det blir liksom lite rubbat...
Svenne har ju haft en stor varklump i mungipan, mamma ska alltid envisas med att klämma den, den har varit sen i fredags, men vi ska kanske ringa till veterinär snart, det ser ju inte så fräsht ut, han äter dock, men man ser att han helst inte gör det, smakar säkert pyton med tanke på vad det luktar(ruttet).
Hittade lite bilder från september då kattungen vår var ca 6 mån, och nu när han fyller 1. Han ha0r vuxit ganska mycket:)


Jag fick ju bra i matteprovet, vi fick det i torsdags, jag hade 26.5 av 30= B-
Det brukar inte gå så bra men nu gjorde det visst det! och i hissaprovet så gick det väl inte jätte bra(men är inte intresserad så vem bryr sig) jag fick i alla fall 34 av 52= G
Det gick bajs men jag bryr mig nada, huvudsaken var väl att  jag blev godkänd???

söndag 11 mars 2012

Bläää

Jag håller kanske på att få magsjuka!!! så därför kommer jag inte kunna åka till Swing senare i kväll, hade ju tänkt till Jeanette i morse med, eftersom Jenna har kommit, kunde ju inte, det började i går när vi var hos min moster och åt middag, fick så där djävulskt ont i magen som sen kom i "attacker" eller hur man ska formulera det.
Jag var till stallet på morgonen i går, hjälpte till med det vanliga, sen kom Jenna och jag red Ture, han har blivit helt loj, lyssnar inte alls på skänkel, höll på i 25 min(och det är på riktigt) för att få gallop, men inte gick det, sen så slutade i, man blir så frustrerad av såndärt...
I morgon ska vi se om  jag åker till skolan, tror det, men nu börjar det kännas lite konstigt i magen så jag ska ta en Samarin<3

fredag 9 mars 2012

HåHå

Gäääässp, fredagkväll, skönt, men i morgon ska jag till stallet som vanligt!!! Nu är jag vansinnigt trött.
Jag red ju idag, Swing blev det.

Hade mina nya fina ridbyxor och ridtröja, med mörkblå ridstrumpor, men tyvärr fick datorn spel och det inte gick att föra över bilder.


















































































































torsdag 8 mars 2012

Jejjjeh!

JAg fick fina grejor igår! ridbyxor, ridstrumpor, hästgodis, sminkgrejs, en supersnygg jacka med scarf som har spetsar, collt! plus helt vanliga jeans!












Mycket fina saker!

tisdag 6 mars 2012

Jaaaa!

Imorgon blir jag 13! kul ska det bli! har inte tid att skriva, i morgon ellerpå torsdag lägger jag upp bilder på paketeen(om jag får nåt)

söndag 4 mars 2012

Fullt opp!

Har dock inte hunnit med min  kära blogg nu, men jag ska skriva om vad vi gjort i helgen...
I lördags så var jag i stallet och hjälpte Jeanette, sen fick jag rida Liam för Ture skulle på dressyr träning för en jätte duktig dressyrtränare som heter Bruno han tävlar på svår nivå i hoppning och dressyr.
Det finns Lätt d,c,b,a och medelsvår d,c,b,a och svår d,c,b,a svår är då svårast och lätt lättast, d är det lättaste och a är svårast.
jaja. Igår gick jag till stallet klockan 8 på morgonen och sen mockade vi och gjorde saker som vanligt.
Sen skulle Ture och träna igen och sen var det stalldag, Jeanette har sånt för sina "kunder" ibland, och då  fick jag leka okunnig och blev ledd av en annan tjej, jag red Liam igen=) efter det fikade vi med bulle och saft, jag kom klockan tre. Sen så fixade jag i mitt rum, vi ska nämligen tapetsera om, jippi!
Och sen bar det iväg till Aftonsol på skötarkväll och vi ska kanske få rida gratis i maj för att vi varit duktiga och skötit om hästarna!!!!
Nu sitter jag och väntar på att gå ut till taxin!!! kanske inte hinner skriva på bloggen nu för på onsdag bli jag tonåring!

fredag 2 mars 2012

Jaaag bliir gaaaleeenn!!!

ÅÅÅÅHHH! vi åkerpå klassresa 23.25 maj, men den 25 maj är det fredag, jag rider + att det är hopptävling! hoppas för allt i världen att vi kommer hem på eftermiddagen... Jag bli liite irri..

Jaja, jag var och red idag, jag red Flisan pisan, kul men hon var lite racer i gallopen.
Skönt med helg, imorgon bitti stallet.
På söndag blir det stall, dom har stall dag och behöver lite hjälp, så jag ställde upp.

är trött som en grisfis nu, hör av mig i morgon, men lite bilder först.

Vackra jag på onsdags morgonen!

Min finfina tandställning!

torsdag 1 mars 2012

Torsakväll och läxor

Har gjort lite läxor, hade bara två stycken, vi brukar ha tre - fyra stycken, men det är ju fredag i morgon så det är väl därför det är chill!

Engelska och fysse sitter aldrig fel!


Lagade just mannagryns gröttill kvällsmat, blev helt ok. I morgon är det skola och sen rida! jag vet inte om jag vill rida Swing, har ju ridit han så mycket på senaste tiden, men kanske nån annan, senast red jag en häst som heter Flisan.

Hon ser ut så...

Nu ska jag slänga mig i dushen! morsning korsning!


tisdag 28 februari 2012

Emsam hemma

jag e emsam nu, Felix e med nån kompis, papsen på jobb, mamma på kurs. Det är ovanligt tyst. Vi har varit i skolan som vanligt, tråk tråk och tråk..... Jag kommer inte på nåt att skriva så kanske senare att jag lägger upp nåt!

måndag 27 februari 2012

Måndagslook

 

Ja... Vad ska man säga? fult som ja. I varje fall en blå Hello Kitty top och et par jeans. + lite mascara. hehe.
Just nu är detfamiljen annorlunda på tv, jag vill kanske kolla så jag ska skriva lite till.
Vi fick ut historia-proven idag, hade glömt att vi haft det! vi hade det tosdan före sportlovet. MAn är glömsk, jag fick i varje fall G, inte F som jag trodde att jag skulle få. 34 av 52, hur dålit som helst, men jag tappade 9 poäng för jag kumde inte tyda den där jädra kartan!!! svart för romarriket, gått för övriga land och vitt för vatten, men men... inte klaga, man kunde fått sämre.