torsdag 26 januari 2012

Torsdagsmys


jag ska väl snart gå i säng, det är ju äntligen fredag i morgon! fredag betyder RIDA! Det är ingt speciellt vi gjort. Nu sitter mamma och
hennes kompis i hennes
klass
 och arbetar inför en tenta




























onsdag 25 januari 2012

bilder!

Översätt den här sidan
har lite foton som jag tänkte lägga upp



 Hästen Huaso som hoppat högst i världen, 247 cm 1937. Enligt mig själv är det lite dumt mot hästen kanske, eftersom detdär ner trampet blir så hårt.

 lite halvt läskigt kanske, världensstörsta hund. Jag skull inte vilja att den flög på mig!
 jag gillar ifrgen, men skulle nog aldrig orka borsta all päls, Svennes räcker bra=)

 världens största häst, lite stor???

måndag 23 januari 2012

Stallet.

Jag var till stallet en stund nu på kvällen. Först så longerade hon en tvååring som fyller tre nu i juni, on var jättelat, annars är hon som ett krutpaket, men idag gick det lite långsammare+ att hon var uppe i det blå och tänkte på något hlt annat, om n hästar är så smarta. Sen så tömkörde hon henne, man går bakom hästen och har två långa linor som man styr den med, oc det gick inte så mycket bättre, snarare sämre=/.
sen när vi gick ner till stallet så sa hon att hon skulle ta en annan häst, och om jag ville kunde jag longera Ture, hon frågadeom jag gjort det förut, men det hade jag ju inte så jg skakade på huvudet.  När vi gick in i ridhuset så gick hon till sitt och jag till mitt, hon sa att jag kunde prova lite själv först, och det gick ju jättebra! NOT! efter 15 minuters försök så var hon klar och kunde hjälpa mig. Först och främst skulle jag vara mer bästämd(tydligen), då gick detbättre, han är ju så att han gärna står i ens famn, så medlte övertalning och en spagettiarm så ar det bara att börja, jag fattade hur man skulle göra så nu är detinte lika svårt mer! men nu ska jag och lägg mig! kramar

lördag 21 januari 2012

Kladdkaks käk!

Översätt den här sidan
Mamma och jag har just lagat en kladdkaka! den är klar nu, det lukter jätte gott! mums mums.

Idag har  jag varit hos grannen i hennes stall 7½ timme, ärlite trött. Först stiga upp ca. 7, vara där 8, fixa stallet, då är klockan just 11.00. Sen var jag hem och skulle laga lunch, lite havregrynsgröt, jag följde receptet, 4 dl havregryn öch 10dl vatten, men jag misslyckades, hur kan man vara så duktig att man missar att laga risgryns gröt, dem blev så fast att  det nästan fastnade i halsenn, me¨n russinen var goda=). Sen var vi ut, mamma överraskade mig och Felix med picknick, varsin rostmacka och kokhet oboy! det var jättemysigt att sitta på en stor sten och mysa! sen gick vi till farmor, hon hade lite käder som jag skulle prova, annars skulle hon ge dem till Emmaus, det fanns lite snygga kläder som jag kan använda. Sen gick jag till stallet igen =)=)=). Vi tog in häpporna och sen red vi en stund, jag red en häst som heter Ture, han var min skötis förut,, men nu har jag två andra på Aftonsol, Swing och Charm. Han gick på bra, lite lat, speciellet i trav, sen tog det 6-7 ggr innan tog gallopfattningen, man kan ju inte jaga dem till galopp utan man tar en galoppfattning, ger efter om den inte tar, lugnar den, men ändå så att den går fram bra, sen ger man en till, hjälper med spö och röst, inte alltid så lätt som det låter!

 Det här är BAmse, min kanin som dog den 11,10-2011 i lunginflammation

Bamse på sommarbete!

Tuttisova förmig

 Sune, vår katt som dog av magcanser, han blev inte ens 6 år.=(
Nu ska vi käka gott och sen kolla på Gladiatorerna, och dagens lördags  film The day after tomorrow!

fredag 20 januari 2012

Fredagsmys

Nu ska vi kolla på tv, the voice sverige, inte så kul, men det finns inget bättre att kolla på.
I morgon bitti ska jag väl gå till stallet, tar med kameran så ni kan få se några foton.=) nu ska jag gå, hinner inte skriva

torsdag 19 januari 2012

Torsdagstrött

Är jag, matteprovet gick bra, är nöjd och så=) Igår hade vi varit till ´bibban med klassen(gör det en gång per vecka) och jag hde läst i klassen. När jag klädde på mig mina ytterkläder kom tre andra killar också, två höll på så här:
- Jo
- Nej
- Jo
-Nej
osv.osv.
efter en stund sa jag, mest på skämt:
-Lägg ner lite nu.

Då konstigt nog sa den tredje killen:
- Öh, du Simon, är du snygg?
han svarar:
- Inte direkt.
-Är hon snygg? Han pekar på mig.
- Njaaaeee, nej.
då sa jag åt han som frågat alltihop.
-Ivar, Jag ärprecis lika ful som DU!
sen blev han tyst.
HAn är nämligen den som alltd dömer folk för utseende, så han blev nog lite Ägd.

tisdag 17 januari 2012

OOOOPPPPS!

Glömde att uppdatera lite, hehhe. I söndags var det skjötar täff på Aftonsol, ridskolan där jag rider, jag har en häst som jag är skötare åt, Aftonsols Swing heter han, en bitsk, väldigt bitsk, nästan farlg, eller om man inte vet hur han är är han väldigt farlig=(


han är ju
så skjutsingens söt, man kan inte tro att
han är som han är...


Imorgon har vi matte-prov, tråkigt, på riktigt, en massa decimaltal, typ:

0,4 x 0,02= 0,8 eller 0,80=) super lätt. Jag kommerfå G, jag får alltid det, suck...

Nu ska jag tutti sova, god natt.

onsdag 11 januari 2012

Tåkig kväll

har inget att göra, typ. Har inte gjort så mycket heller, gjort matte läxan, ducshat och varit till farmor, vi ska i morgon efter skolan till staden och köpa nyavinter kängor=)). Vi har matteprov nästa onsdag, det är riktigt borring! prov borde inte få finnas!

 morsning// Senny

tisdag 10 januari 2012

Garderobis

Jag röjde ifenom garderoben ordentligt ikväll, det fanns kläder i storleken 120 där! då har man inte riktigt städat där på ett litet tag. hehehehe.
 det här är Liam. min grannes
connemara ponny, han är inte min skötis, hade ingen bil på honom

måndag 9 januari 2012

AKTAAA, DET KOMMER EN BLDBOMB!

Jag lägger upp lite bilder och sån så får ni se lite gulliga, och knäppa bilder=)

Det här är Lill-Mjau, eller
                                             Mau-Pau som jag kallar henne.

Kattungen(10.5 mån) heter Gula-Pip, eller Kitten, enligt mig=)
                                              Here is the kig, Elvis(16 år =/) han kallas Offa.

Det här är Svenne Kråkfot, eller Bengan som min bror sägerXD
Tyvärr sned=(, men det här är Alfons Vingmutter, eller Alfont med tuppkam.
Min vackra mor, som har sin fina blogg som ni kan söka på, Johanna berättar sagor.blogspot.com


Hade inte fler bra bilder av min familj, men jag har en pappa och en bror med, två hundar med=)
Gllar ni skämt? hör då här:

-vet du hur du ska skjuta en blå elefant?
-nej.
- ta en blå pistol och skjuter den!

- Vet du hur du ska skjuta en röd elefant?
-Tar en röd pistol och skjuter den.
- Nej, tar strypgrepp tlls den blir blå och sen skjuter med en blå pistol!

- Vet du hur du skjuter en grön elefant?
- Nej.
- Berättat en fräckis tills han skratar så han blir röd, sen tar du stryp grepp tills han blir blå, och skjuter honom med den blåa pistolen! =)

Den kan du berättaför någon dumbom! =))



                                                                        



söndag 8 januari 2012

Sitter här!

Jag sitter här med min kompis Emilia, jag sov här, hon var hos mig en stund igår på eftermiddagen!
Det jag saknar "mest" är väl mina små ponkar, alltså marsvinen.
Jag ska sätta in bilder senare idag när vi kommer hem, måste bara hinna fota först=).
Vi sitter och spelar Howrse, ett roligt hästspel som alla måste prova, jag heter Sennixa och Emilia heter winkylover=), ses sen

lördag 7 januari 2012

This is mee!

Jag heter Senny och ska börja blogga här igen nu efter en längre paus, jag ska skriva om mina marsvin Svenne & Alfons och hästarna jag har i stallet bredvid mig=).
So here wi go!