tisdag 28 februari 2012

Emsam hemma

jag e emsam nu, Felix e med nån kompis, papsen på jobb, mamma på kurs. Det är ovanligt tyst. Vi har varit i skolan som vanligt, tråk tråk och tråk..... Jag kommer inte på nåt att skriva så kanske senare att jag lägger upp nåt!

måndag 27 februari 2012

Måndagslook

 

Ja... Vad ska man säga? fult som ja. I varje fall en blå Hello Kitty top och et par jeans. + lite mascara. hehe.
Just nu är detfamiljen annorlunda på tv, jag vill kanske kolla så jag ska skriva lite till.
Vi fick ut historia-proven idag, hade glömt att vi haft det! vi hade det tosdan före sportlovet. MAn är glömsk, jag fick i varje fall G, inte F som jag trodde att jag skulle få. 34 av 52, hur dålit som helst, men jag tappade 9 poäng för jag kumde inte tyda den där jädra kartan!!! svart för romarriket, gått för övriga land och vitt för vatten, men men... inte klaga, man kunde fått sämre.


söndag 26 februari 2012

Bion

Den var sorglig, bra, lite läskig, det handlade ju om krig, det värsta va när hästen fastnade och rulladein i taggtråden, då kunde jag inte titta.


  huvudpersonerna, killen hette nåt, hästen hette Joey.
 pappan köpte just Joey för30 pound(mycket pengar 1912)


 precis innan Joey skickas till kriget. snyft.
Det var allt, men nu ska jag i säng!

pirr pirr.




Det känns lite roligt att åka på bio snart, filmen är sorglig! kollade på trailers och jag tror att jag kanske avstår! så sorglig, okej, han hittar ett föl, föder upp det, rider in, dom blir bästisar, hästen måste ut i Engelska kriget, dom skiljs åt... ja, man kan ju gissa vad som händer i slutet...


Synd att det är söndag, vi har haft en veckas sportlov, och det har gått så fort, i morgon skola, men vi har sov morgon, min klas börjar 09.45! alla andra dar, utom fredag går vi 09.00-15.00
på fredagar 09.00-13.00, sen kl.16 rider jag!


Igår red jag barbacka på Ture, det gick bra men han var seg som han ofta är, han har varit rätt fram på sistone, men man måste ta tio gallopfattningar(utan att han tar dem) innan han galloperar, ibland mer...

lördag 25 februari 2012

Häst, häst, häst.



Inget annat, i morse var jag till stallet och hjälpte till, snartska jag och rida nån av ponnyna, i morgon ska jag till stallet, sen ska vi till Bio savoy och titta på War horse, Jeanette sa att jag borde ta med näsdukar, detblir sorgligt, ingen mascara eller make up heller:(
Aja just nu ska jag snart upp och fixa lite i rummet.
Ni som läser min häst tidning, har jag kommit med på brevvänner sidan? har fått tre brevvännerpå två dagar!  vet inte varför, det måste komma därifrån. PINSAMT. Hopppas ingen i skolan läser den tidningen! Man ska vara gld om man kommer med! dom sätter typ in de bästa! jag skickade in i typ aug/sep- 11. så jag troddeinte jag kommit med, har kollat varje tidning sen dess, och nu så har jag inte läst den senaste... Tipist. Nu ska mamma kolla lite innan hon måste plugga igen, vi hörs!

torsdag 23 februari 2012

Snygga kläder från Hööks

har kollat på snygga kläder från hästbutkan HÖÖKS HÄSTSPORT! Looka här

Till hästen:
                     

 AS SNYGGT!

Snyggt eller snyggt?



Till ryttaren:







Snygga personer:
 Nellie Berntsson

 Nicholai Von Bensson Hollesen och Bilbo

Ok hittade inte fler, men är nog osmart som avslöjar sånthär!

A new prinsess is born!

Viktoria och Daniel fick ju en liten prinsessa klockan 04.26. Hon var 51cm och vägde 3280 gram. jag uppdaterar mer sen.

onsdag 22 februari 2012

Hallonmuffins!

Idag lagade jag och Felix hallonmuffins, dom blev väl inte jättefina men någorlunda goda.


23 minuter kvar




I väntan på muffins




8 minuter kvar


färdiga,, fula, men goda



Jag hade tänkt vara i stallet denna kväll, men jag är så förkyld nu så det går inte:(
Vi får se hur jag mår i morgon, då kanske det blir något.

Vi tittar på 112 på liv och död, lite hemskt, men det är verklighten, lite läskigt med
sådana som slagit sig så det sprutar blod och folk som fastnat under stora betongblock.
Nu börjar detså nu går jag! ha det bäst!

ps. en länk till en bra tjej, hästtjejNellie Berntsson!


tisdag 21 februari 2012

Förkyld

Jag har blivit lite halvt förkyld. Det är inte så kul att vara täpt i näsan och nysa/hosta hela tiden på sportlovet, det började redan i fredags när jag red=(.
Idag var Emilia hit, min kompis som också älskar hästar, Vi tog några fina kort på Anna!



Tyvärr så var ju solen
på lite fel please just då, men huvudsaken är väl att hon var med??? Gullråttan min<3

Här är några saker som du inte vet om mig!
  •  Hoppa en meter med häst(kanske ganska sjävklart, men jag har ju bara hoppat 60 än)
  • färga mitt hår hassel-brunt och klippa det ner till axlarna.
  • Är ganska lång, 162 cm, men är ju snart tretton. Så jätte lång är jag inte, men en av de längsta i klassen.
  • Vill bli över 165, fast jag vill ju rida ponnys hela livet...
  • Hatar att gå till skolan, men ibland så kan det va kul.
  • Är lite rädd för Swing, men man kan ju inte bevisa det det för honom, och för andra(osmart att skriva det här kanske?)
  • Alla tror att jag flörtar med varenda killejag ser, för att jag pratar med honom, MEn det gör jag INTE!!!
  •  

måndag 20 februari 2012

Sportlov

tjatja bloggen! nu har vi sport lov, jag sov hos Emilia inatt, det var kul! HAr inget att skkriva om igentligen, men jag tror att  vi ska och skrinna i morgon, omvädret passar alltså! jag uppdaterar med bilder då!

fredag 17 februari 2012

Love is in the air with Swing!

Jag red min älskling Swing idag(även kallad Fing) Det gick jätte bra,men han var ju lite sur som vanligt, men när vi galloperade gick det så fort att det susa i öronen! man känner inte ens att hovarna tar i mark i vänster varv, i höger känner man dem men det går fortare! och det är kul.XD
I morgo ska jag och Felix med farmor till Mariebad. blir nog kul, har inte varit där på ett tag.

Tänker sätta in en lite gullig bild!

torsdag 16 februari 2012

Tja

Tja Tja bloggen! Har inte skrivit tyvärr , men det har ju inte varit ett längre uppehålll iaf!
Det är skönt att det bara är i morgon i skola till så är det sportlov! och så kommer Sally, mommos och moffas lilla dogge som är en Welsh corgie! jus nu har jag inget att göra, eller jo, kolla när brorsan spelar ps3!

måndag 13 februari 2012

Inte så mycket, bara bilder!

Det är väl inte så bara, men här har ni dem








Jag hatar  att
det blir sneda bilder!!!! nu ska jag titta på familjen annorlunda!

torsdag 9 februari 2012

Iskalla kvällar

Jag var till stallet en stund, det är -15 grader så det fryser lite överallt! speciellt om tårna! Jag red Ture älsklingen. Det gick bra, men trögt, han var latare än vanligt, alltså väldigt lat.

I skolan händer det inte så  mycket, vi hade ju hissa-prov idag, det gick väl helt okej, men fattade inte hur man ska styra kartan, så det gick inte jätte bra.
Det är snöbollskastning  hos vår lärare Emma imorgon, men jag kan tyvärr inte komma, eftersom jag rider och det blir så stressigt!
nu ska jag sova!

onsdag 8 februari 2012

Historia.

Har hissaprov i morgon, har läst om grekisk mytologi=( tråkigt+ att man måste läsa 78-108, med jätte liten text.
 Det suger att det finns sånna prov. På tisdag nästa vecka har vi matteprov, igen, senast var för  pn vecka sen, det gick väl sådär. G+, bättre än S i allafall.=p.HAr aldrig fått det, det sämsta var F+, men då hade jag inte övat, typiskt, men det var i tvåan=)=)=).

JAg var till stallet en stund ändå, men det hände inget kul, bara borsta, men i morgon så ska jag rida med Jenna som kommer, hon har jag inte träffat sen förra året, så det blir kul, hon är ett år äldre än mig(14). Hon kommer säkert rida Liam, jag Turegubben!
sovgott nu!

tisdag 7 februari 2012

Anna Panna Sockrmanna

Jag hoppadelire med Anna idag, jag älskar henne, vi gick ju på gility i våras, så vi kan grunderna, men hon är så gammal nu så vi hoppar lite ibland bara! synd att det är så segt. jag får ladda upp några i taget.




söndag 5 februari 2012

Inga bilder

Var tydlinge ingen skötarräff på Aftonsol idag=(. antagligen för att dom skulle hämta en ny häst från Svrige. och då blir det ju inga bilder, men jag och bror mn var till stllet från 8.30 till 13.30, länge det, red Ture en liten stund, men annars var det väl som vanligt, mocka, föra vatten och sånt. Sen har jag varit uktig och städat klart mitt rum=D bye

lördag 4 februari 2012

Tråk

Var i stallet i morse, is kallt 15minusgrader, därför var det as skönt att rida barbacka efter tre timmar mockning! Sen bar det hemåt, Svenne har en vit prick bredvid puppillen, jag tror att det ä Alfons som har råkat klösa honom när dom bråkat, mamma sa
- Men oj, detkan vara gråstarr.
jag blev inte direkt orolig, det verkar ganska omöjligt,=)
Jag sitter lite på howrse, har gjort allt jag kan där så jag  bara väntar på att det är lotteri där så man kan vinna nåt! trevlig kväll/ Senny

onsdag 1 februari 2012

Hemma

" Tyvärr" är jag hemma idag, fick en tandställning nere igår, gör förbaskat ont, kan nästan inte pata för att det gör så ont, kan ju då inte heller äta, utan måste äta soppa av olika slag=(, men han där tandis var så hårdhänt igår, han satt den därsugen på tungroten(et gjorde så ont att manhöll på börja lipa) jag sa aj, men han sa bara
-Ligg still och gapa!
Mn som tur var kunde jag smygändra den å det inte var lika hemskt, senast så va han  jätte snäll.

Men i varje fall så i tisdags började jag rida ett dressyrprogram på Ture, så här ser det ut:





LC:1 2008
1.  A           Inridning i arbetstrav 
     ADXGC  Arbetstrav 2.  C     Höger varv
     CM   Arbetstrav
     MXK  Vänd snett igenom i arbetstrav
     KA    Arbetstrav 3.  A  Volt med ca 15 m diameter 4.  AC  Serpentin över medellinjen med 3 bågar
            vid passerandet av medellinjen övergång till skritt 
            ca 6 steg - Framridning i arbetstrav 5.  Övergångarna arbetstrav - mellanskritt - 
     arbetstrav på medellinjen 6.  CH   Arbetstrav
     HXF  Vänd snett igenom med förlängd steglängd 
             (lättridning tillåten)
     FA   Arbetstrav 7.  A  Volt med ca 15 m diameter 8.  Mellan A och K  Övergång till fri skritt
     (A)KXM              Fri skritt 9.  Mellan M och C  Ta tyglarna - Mellanskritt 10.  CH                    Arbetstrav
       Mellan H och E  Vänster arbetsgalopp 11.  EBE  På mittvolten ett varv i arbetsgalopp 12.  EK      Arbetsgalopp
       KAFB  Arbetstrav 13.  B  Vänd till vänster
       X  Halt - stillastående ca 6 sek - framridning i arbetstrav
       E  Vänd till höger 14.  EHCM                Arbetstrav
       Mellan M och B  Höger arbetsgalopp 15.  BEB  På mittvolten ett varv i arbetsgalopp 16.  BF  Arbetsgalopp
       FA  Arbetstrav 17.  A         Vänd rätt upp
       ADXG  Arbetstrav
       G         Halt - Hälsning  Ser ganska lätt ut, men är piss svårt, speciellt att få volten i gallop, eftersom Ture är duktig på att ta fel gallop och behöver mycket stöd=D. Men Men, nu ska jag vila och sen blir det soppa! Igen....